NEKUPTE TO!

10. 3. 2013

p1070655.jpgTentokrát se nejedná o klasickou recenzi, na jaké jste v minulosti byli v této rubrice zvyklí. Není tomu tak proto, že se jedná o publikaci, která není ryze pěstitelská a sukulentů je v ní popsáno jenom několik. Navíc ji vlastníme teprve několik dní, což je krátká doba na podrobnějsí posouzení jejího provedení i obsahu. Už nyní je ale jisté, že se jedná o knihu přínosnou pro všechny milovníky tropických rostlin, kteří se vrátí z dovolené v teplých krajinách a rozhodnou se zjistit, co za krásu mají na fotografiích ze svých cest.
Uspěchaná recenze, dalo by se říci. Naší snahou ale je především dát našim čtenářům na vědomí, že za 19,-Kč (slovy devatenáct korun českých) mohou tu knihu mít doma, pokud si pospíší a vydají se do některého knihkupectví ve svém okolí! Nemusí knihu dlouze zkoumat s podezřením, že se jedná o vadný výtisk, nebo něco hodně nepovedeného. Vše je v naprostém pořádku. Papír je kvalitní křída, fotografie zdařilé a výstižné, grafická úprava účelná a přehledná. Obsah bohatý až přebohatý, navíc doplněný nádhernými ilustracemi nejrůznějších typů listů, květenství i květů, a to znovu barevně!
Kniha začíná velice poučným seznámením s tropy a mnoha jejich rostlinnými společenstvími, jakož i životními formami a podobami rostlin v nich rostoucích. Celá dvoustrana je věnována rychlé orientaci v systému knihy, a další zase vysvětlivkám botanických pojmů, s nimiž se čtenář v knize setká. Následuje ještě zmíněná barevně ilustrovaná dvoustrana, kterou nepohrdne žádný milovník exotických rostlin.
A pak už následuje nekonečná přehlídka tropické krásy, členěná na rostliny palmovité(včetně cykasů a zamií), stromy, keře, pnoucí rostliny, byliny a trvalky. A dále pak ještě  rostliny epifytické, bažinné a vodní, a na úplný závěr tropické rostliny hospodářského významu, pěstované na polích! Sukulentů zde mnoho nenajdete, jak již bylo řečeno, ale Adenium obesum, Jatropha podagrica nebo trnová koruna Euphorbia milii a další sukulentářská klasika nechybí! Notoricky známé rostliny jsou zde citlivě namíchány s druhy méně běžnými, a vše je zakončeno pohledem na lány manioku a cukrové třtiny. Kdo se procházel parky ve Středomoří, vzpomene si při listování touto knihou na mnoho rostlin, které tam zaručeně spatřil!
V Euromedii a Knižním klubu se patrně rozhodli před příchodem jara razantně vyčistit sklady. Kdo si pospíší, může se v rámci této náhlé akce stát docela snadno majitelem mnoha krásných knih za opravdu směšné ceny. My jsme si návdavkem ještě za pouhých 99,-Kč přinesli domů nádhernou velkoformátovou publikaci na křídě o zajímavých skalách i skalních městech ČR, o jejíž existenci jsme neměli ani ponětí, a zaručeně bychom si ji byli pořídili i za původní, mnohonásobně vyšší cenu! Skvostná grafická úprava, spousta zajímavého čtení a nádherné fotografie Zdeňka Thomy!
Takže pokud vás láká čtyřicetideková porce kvalitního tropického čtení a pokoukání, příliš dlouho neváhejte! Když budete mít štěstí, čeká vás opravdu milé překvapení!