LITHOPS Treasures of the Veld

2. 7. 2011

p1030100.jpgTuto knihu jsem si před lety pořídil především kvůli fotografiím. Nádherným fotografiím živých kamínků rodu Lithops, o nichž ta publikace výhradně pojednává. V té době jsem již několik let sám knihy vydával, a ty fotografie mi připadaly naprosto úžasné a bezkonkurenční i v té obrovské záplavě všeho, co už tehdejší knižní trh nabízel. Dnes, více než po deseti letech od jejího vydání, mi připadají stále fantastičtější. Prohlížel jsem si je už nesčetněkrát, především za dlouhých zimních večerů, a zůstával nad nimi neustále v němém úžasu! Christopher Barnhill je prý nafotil během jediného roku! Květy na fotografovaných rostlinách v knize spatříte jen zcela výjimečně, protože by čtenáře a milovníka těch jihoafriských miniatur připravily o nevšední krásu samotných rostlin, která je pro pěstitele hodnotou celoroční, a pro rozlišování jednotlivých druhů naprosto zásadní!
Protože patřím do jazykově ztracené generace, anglickému textu knihy jsem se dlouho nijak zvlášť nevěnoval. Po nějaké době se u nás zastavil Petr Pavelka, a věnoval mi jeden výtisk černobíleého překladu této knihy, který nechal v malém nákladu se souhlasem Steva Hammera zhotovit právě pro lidi podobně chabých jazykových znalostí!
Ještě o něco později jsem na internetu narazil na video, pořízené nějakým francouzským mladíkem ve sbírce autora této knihy. Spatřil jsem muže s plnovousem v kšiltovce, kterak obchází svoje plantáže mesemb a nejrůznějších jiných sukulentíků neuvěřitelného zbarvení, a kudy chodí, bere do ruky jednotlivé květináčky, a fouká na rostlinky v nich zasazené vodu z rozprašovače. Bohužel se mi ono video už nikdy nepodařilo najít, což mne neskonale mrzí.
A ještě později jsem v českém časopise kaktusy četl článek Zlatka Janeby o návštěvě sukulentní sbírky S. Hammera, a spatřiv na několika fotografiích tu nádheru, začal jsem v knihovně usilovně hledat onen český překlad. Čas od času jsem do něj nahlédl, ale až v poslední době jej začal postupně číst. Zjistil jsem, že v té knize je neskutečné kvantum pro mne mimořádně zajímavých informací, především těch ryze praktických pro běžného pěstitele. Kdybych si je přečetl dříve, mohl jsem si ušetřit spoustu trápení a pokusů, a zřejmě i zachránit životy mnoha již nebohých kamínků rodu Lithops, které jsem za tu dobu zahubil.
Ještě musím uvést na pravou míru svůj vztah k rostlinám rodu Lithops. Mám je rád od chvíle, kdy jsem je poprvé spatřil coby malý kluk, a od té doby se je opakovaně snažím naučit pěstovat! Žádných jiných sukulentů jsem za tu dobu nezahubil takové množství, přesto jsem k nim nezahořkl, a dokonce se dá říci, že začínám v jejich pěstování dělat určité pokroky. Konečně jsem totiž přestal věřit báchorkám o jejich choulostivosti, především pak těm souvisejícím s opatrným zaléváním téměř po kapkách! Jen jedna myšlenka či vize mne již dávno opustila. Nikdy se jim nebudu věnovat systematicky, učit se je perfektně rozeznávat jeden od druhého, a především se nebudu snažit je všechny sehnat dohromady! Můj vztah k nim je takový, že jich určité množství neustálě udržuji v naší sbírce bez cedulek s názvy, a zajímají mne pouze a jenom ty zajímavé kombinace barev na jejich drobných tělech, kterých exustují stovky! Ve společnosti kamenů opravdových se z těch „živých“ dají naaranžovat docela hezké kompozice, lahodící oku i duši. Když navíc s příchodem podzimu zahalí horní plochy rostlinek z jihu Afriky nádherné květy, je to záležitost náramná! Na málokteré z našich sukulentů se vydržím dívat tak dlouho jako na kamínky rodu Lithops!
Litopsy jsou úžasné rostliny, tvořící neskutečně pestré společenství. Svět litopsů je podmanivý, a kdo si pořídí knihu Stevena Hammera, už se posedlosti těmi drobnými rotlinkami hned tak nezbaví! Autor se vydavatelem dal k jejímu napsání přesvědčit za podmínky, že to bude kniha alespoň zčásti pěstitelská, byť nepozbývající faktickou přesnost a vysokou odbornost textu! Domníval se totiž zbytečně skromně, že o litopsech už bylo v minulosti napsáno vše! Já si myslím, že pravý opak je pravdou, a pokud se běžný pěstitel chce o těchto zajímavých rostlinkách dozvědět maximum, měl by si pořídit právě knihu S. Hammera s nádhernými fotografiemi Ch. Barnhilla. Je to kniha obsažná, svěžím jazykem psaná a především neskutečně praktická!
Nemá cenu uvádět, co všechno důležitého obsahuje, protože to bych ji musel do recenze opsat téměř celou! Každopádně je v ní obsaženo mnoho dobrých rad jak na ty malé, krásně barevné a nádherně kvetoucí potvůrky, které nás tak rády beze slova rozloučení opouštějí, a jejich krásné barvičky se během několika hodin mění v hromadu slizu. Ta kniha obsahuje přesně to, co jsem postrádal ve všech publikacích i článcích, až dosud tiskem vydaných, k jejichž přečtení jsem se dostal. Namísto opakování nic neříkajících frází (vata), nekonkrétních rad s otevřeným koncem a spoustou otazníků, které vám vytanou po přečtení stati v mysli, se v knize S. Hammera dozvíte takřka vše. Navíc přímo, bez vytáček.
„Takhle to dělám spousty let já, a můžete to zkusit i vy, ale nic z toho vám nenutím!“ Takhle nějak zní krédo té nádherné a poučné knihy. Autor v jejím úvodu píše, že se pěstování „kamínků“ zabývá od roku 1962, a v knize nabízí své bohaté zkušenosti bez autocenzury! Přiznává že se za tu dobu dopustil všech možných chyb, které pěstování litopsů přináší, zahubil spoustu rostlin, ale beztak se mu jich asi půl milionu (!) podařilo ze semen vypiplat! A že se čtenáři jeho knihy tudíž mohou podobných chyb vyvarovat, budou ušetřeni žalu a navíc zachrání život alespoň několika dalším rostlinkám! Může dostat laický pěstitel litopsů důležitější a smysluplnější poselství?
Na své si ovšem v knize přijdou i detailisté. Každý jeden druh je zde popsán velice detailně. Milovník krásy živých kamínků se dozví rozdíly mezi jednotlivými poddruhy, areály přírodního rozšíření druhu a také informace o nejrůznějších kultivarech, vzniklých či vyšlechtěných z onohu druhu. Především se ale v podkapitolce „poznámky“ dozví autorovy velmi cenné postřehy z pěstování dotyčného druhu!
Lidé pitvající se v původech názvů a sledu přejmenovávání té které rostliny za posledních 200 let si zde také přijdou na své. Popisná část dokonale uspokojí nejenom nás, laické pěstitele, ale také opravdové odborníky.  A nakonec i ty „pseudo“, kteří zde mohou hodně opsat do svých článků v odborných časopisech, aby tyto měly požadovanou délku, hodnou odborníků opravdových!
Co se týče technické stránky, je kniha S. Hammera zpracována úžasně. Nenajdete v ní jediné volné a nevyužité místečko, protože grafik si vyhrál i s nepatrnými detaily. Vše dohromady pak tvoří harmonicky čistý celek, doplněný těmi úžasnými fotografiemi mnohonásobně zvětšených litopsů tak pestrých barev, že z nich oči přecházejí. Při pohledu na ně  musí chuť na jejich pěstování dostat snad i zapřísáhlý odpůrce rostlin všeho druhu!
Knize by se daly vytnout měkké desky s lesklým laminovaným potahem, ale ta knížka se za více než deset let velice častého používání ani „nehnula“, a podobné zacházení by možná nepřežila většina u nás vyrobených publikací v pevné vazbě! Když k tomu přičtu velice dobrý a vhodně zvolený křídový papír, mám v ruce knihu snů, která musí každého milovníka kamínků rodu Lithops nadchnout a svým obsaham zcela pohltit.
Na internetu bylo také v uplynulých letech k vidění množství nářků nad její nesehnatelností a výzev k jejímu dotisku. Po jedenácti letech byly nářky pěstitelů vyslyšeny, a roku 2010 se zájemci dočkali rozšířeného vydání (o osm stran) té báječné knihy i s fotografiemi nových taxonů!
Finanční prostředky investované do této knihy jsou dobře uloženou měnou. Za své peníze čtenář a milovník sukulentní krásy dostane více než čekal. Je to prostě parádní kniha! Na každém jejím řádku je znát, že ji psal člověk nadmíru povolaný, a na jejím vzniku se podílli lidé, kteří svoji práci vykonávají profesionálně a s láskou!