HOYA

15. 4. 2012

p1050445.jpgJe až neuvěřitelné, kolik krásy se může skrývat pod čtveřicí písmen, tvořících název této knihy. HOYA je v jejím případě magickým kódem, díky němuž má čtenář možnost vstoupit do pestrobarevného a voňavého světa voskovek. Existují jich stovky druhů, a další jsou stále objevovány a popisovány. A k tomu ještě kříženci a nejrůznější kultivary. To vše vytváří úžasný svět voskovek rodu Hoya, rostlin jimž přichází v posledních letech na chuť stále více a více pěstitelů po celém světě, nevyjímaje samozřejmě milovníky sukulentů.
Hoya carnosa mne provází prakticky od dětství, a svého času zdobila obydlí takřka každé panelákové rodiny. Kde nic jiného nerostlo, voskovka spokojeně kvetla a její mámivá sladká vůně záhy zaplnila celý byt. Když se řekne voskovka, drtivá většina lidí si představí právě tuto notoricky známou a neskutečně odolnou rostlinu. Tehdy jsem ještě samozřejmě neměl tušení, kolik nádherných voskovek vlastně existuje.
Dnes jich pár druhů pěstujeme. Některé jsme si pořídili v květinářství, jiné zase věnoval Ivaně náš kamarád Luboš Hojný, který se jejich pěstováním a množením už spoustu let zabývá. Voskovky jsem si za tu dobu zamiloval i já. Jejich velkou předností je, že se spokojeně zabydlí na místech, kde by většina našich sukulentů trpěla nedostatkem sluníčka. V polostínu naše voskovky utěšeně rostou, kvetou a dělají nám radost po celý rok. Právě proto jsem se na konci letošní zimy rozhodl pořídit si nějakou knihu o nich. Ani ne snad kvůli samotnému pěstování, které je v jejich případě vcelku jednoduché, a téměř univerzálně platné pro všechny druhy. Spíše kvůli obrázkům jejich květenství, které si tak rád prohlížím za dlouhých zimních večerů na internetu. Tam jsou ale roztroušeny na stovkách míst, a já je chtěl mít alespoň trochu pohromadě.
pict0041.jpgZačal jsem tedy pátrat po knize, a měl při tom velké štěstí, že hned na počátku jsem narazil na publikaci autorů Surisy Somadee a Jense Kühneho. Mým úmyslem bylo pořídit publikaci méně rozsáhlou, ale umožňující mi alespoň základní orientaci v rozmanitém rodu Hoya. Vznesl jsem dotaz k panu Petru Koupelkovi (www.cactus.cz), zda by mi tu knihu mohl sehnat, a on jako vždy nezklamal. Za pár týdnů jsem měl před sebou knížečku útlou, skrývající však ve svých útrobách mnohem více než jsem si vůbec dovedl představit.
Kniha začíná systematikou rodu Hoya a přehledem přírodních biotopů těchto nádherně kvetoucích rostlin. Text je provázen spoustou barevných fotografií, což platí i ve všech dalších částech knihy, a také mapkou nejvýznamnějších míst s výskytem voskovek v jihovýchodní Asii a na severu Austrálie. Nádherně je v následující kapitole zpracována stavba voskovek. Stonky, listy, květenství, květy, nejrůznější způsoby růstu i opylování, to vše doplněno nádhernými perokresbami (mj. všech typů květenství) a opět i množstvím názorných fotografií. Přehlednost i názornost vévodí i pěstitelské kapitole, pojednávají také o množení, chorobách voskovek a škůdcích.
pict0043.jpgNásleduje přehled více než stovky druhů voskovek rodu Hoya. Každé z nich je věnována půlstrana (některé i strana celá), na níž čtenář nalezne většinou čtveřici fotografií listů, květenství, květů a někdy i ilustrační snímek z přírody. Doprovodný text k fotografiím obsahuje u každého druhu odstavce o místě přírodního výskytu, stručný popis, poznámky k pěstování a v závěru ještě různé zvláštnosti či specifika, spojená s popisovaným druhem.
Další stovka druhů je popsána v závěrečné, tabulkovitě uspořádané a pro přehlednost barevně střídavě podtištěné části, proložené mnoha barevnými fotografiemi květenství voskovek zde uvedených. Příslušná kolonka představuje jméno každého druhu, přírodní výskyt (u hybridů rodiče), stručný heslovitý popis a poznámky či odkazy k pěstování.
Kniha by v této chvíli mohla skončit tradičním přehledem literatury, několika pro pěstitele voskovek důležitými adresami, stručným povídáním o dvojici autorů a jejich poděkováním všem, kteří se fotografiemi či jinou pomocí podíleli na vzniku knihy. A samozřejmě také rejstříkem. Právě on je v této knize řešen vskutku originálním způsobem, který potěší milovníky voskovek, a nadchne úplně všechny, kdo se někdy kolem vydávání neperiodických publikací pohybovali.
pict0054.jpgPřední i zadní část laminovaných desek je totiž rozkládací, čímž vzniká prostor pro množství barevných fotografií květenství voskovek. Fotografie mají rozměr 25x25mm, a na každé straně je jich rovných třicet. Rozkládací systém desek nabízí takových stran šest, což dává dohromady dalších 180 snímků. V konečném součtu se tak dostáváme na neuvěřitelých 728 barevných fotografií v knize obsažených! U každé fotografie na deskách je nejenom jméno rostliny, ale také číslo strany, na které je možné o daném druhu nalézt bližší informace. V podstatě se tedy jedná o ilustrovaný rejstřík, který nezabírá prostor uvnitř knihy, a je navíc velice efektně vyřešený. Fotografie v něm, stejně jako druhy uvedené v přehlídkách uvnitř knihy, jsou řazeny abecedně, takže absolutní přehlednost vládne v této knize na všech frontách!
Tato útlá, ale zároveň i nezvykle obsažná knížka mne nadchla z mnoha důvodů. Její základ tvoří kvalitní a výstižné fotografie, dokonale korespondující s textem, kterého je zde minimum. Také ten je však dobře stravitelný i pro jazykově ztracenou generaci lidí po padesátce, mezi něž patřím, a kteří se ve škole učili pouze ruštinu, kterou beztak většinou v praktickém životě nikdy nevyužili a už dávno zapomněli. Stavba knihy je jednoduchá a maximálně funkční. Vše potřebné milovník voskovek nalezne na relativně malém prostoru.
p1020614.jpgBotanický a pěstitelský obsah knihy předčil veškerá má očekávání, technické řešení knihy a její grafická úprava mne vyloženě nadchly! Barvy květů rostlin z dalekých krajin se zde dokonale snoubí s německou precizností, která navíc ponechala grafikům dostatek prostoru k rozmachu jejich tvůrčí invence. Devadesát šest stran kvalitního papíru čtenáři nabízí dokonalý pohled do světa rostlin, které mne nikdy nepřestanou udivovat svou krásou a pestrostí. Co mi internet předkládá na mnoha místech po kouscích, to jsem nalezl v útlé knize německého vydavatelství Formosa-Verlag hezky pohromadě! Tato publikace je pro mne důkazem, že tištěným knihám ještě není ani zdaleka odzvoněno. Dokud se budou dělat takové knihy, budou mít elektronická média o mnoho těžší cestu na výsluní, protože staromilců jako jsem já je pořád ještě dost. A nesmím zapomenout i na mimořádně příznivou cenu (375,-Kč u Petra Koupelky) ve srovnání v drtivou většinou cizojazyčné odborné literatury!
Papír je prostě papír! A Němci to s ním zatraceně umějí! Uvědomí si to snad každý milovník rostlin, který v této báječné publikaci poprvé zalistuje! Po fotografii její obálky následuje dvojice snímků nádherných květenství voskovek, pořízených v sukulentním království Luboše Hojného v létě roku 2008. Předposlední fotografie patří Hoya serpens, kvetoucí pod střechou naší pergoly o rok později, a na posledním snímku jsou kvetoucí šlahouny Hoya bella, plazící se těsně pod stropem našebo obýváku.